Köpvillkor

Köp- och leveransvillkor

Här nedan hittar du information om de rättigheter och skyldigheter du som konsument berörs av när du handlar i vår e-handel.

Säljande företag är:

Alewalds Sport AB
Org.nr 556066-2305, VATnummer SE 556066230501

Adress: Kungsgatan 32
             111 35  Stockholm
E-post: info@alewalds.se
Telefon: 08-21 90 00

Alewalds säljer till privatpersoner och företag där i det senare fallet, syftet är att företagets anställda ska nyttja produkterna. Alewalds säljer inte till företag för vidareförsäljning. Vid misstanke om vidareförsäljning förbehåller sig Alewalds rätten att neka köp/makulera order.

Priser

Priserna inkluderar mervärdesskatt (f.n. 25 % på allt förutom 12 % på kost och mat samt 6 % på böcker och kartor). Vi reserverar oss för eventuella prisfel. Varken prissänkningar eller prishöjningar som presenteras i vår webbshop påverkar order som redan lämnat vårt lager.

Lagersaldo

Vi reserverar oss för eventuella fel i lagersaldot och slutförsäljning.

Lagersaldot i webbutiken är kopplat till Alewalds fysiska butiker. Differenser i lagersaldot kan uppstå på grund av t.ex. stöld, fördröjning i uppdatering mellan fysisk butik och webbutik eller fel på varan.

Förutsatt att lagersaldot stämmer, så finns varor till ordinarie pris på Kungsgatan 32, Stockholm.

Kunduppgifter

Det är kundens (köparens) ansvar att den adress som har uppgivits vid beställningen är korrekt. För sms-avisering av leveransen behövs även ett korrekt mobiltelefonnummer. För beställare under 18 år krävs målsmans godkännande.

Vid köp i vår webbshop blir du automatiskt medlem i vår stamkundsklubb. Du kan läsa mer om våra medlemsvillkor här. För att avregistrera dig vänligen mejla till info@alewalds.se

Fraktkostnad

Vid ordervärde på 500 kr eller mer, så bjuder vi på fraktavgiften. Vid ordervärde på mindre än 500 kr tillkommer 50 kr i fraktkostnad.

Observera att detta ej gäller paket som Schenker definierar som ”skrymmande”, exempelvis skidor och stavar. Skrymmande frakt kostar 199 kr oavsett ordervärde.

Om du kontaktat oss för att få hemleverans istället för leverans till ombud kostar även det 199 kr.

Leveransalternativ "Hämta i butik - Stockholm" är givetvis alltid gratis.  

Leveranser

De flesta av våra leveranser sker med Schenker som paket. Det innebär att paketet ankommer till Schenkers serviceställe, t.ex. en närliggande affär eller bensinstation på din hemort. Så snart Schenkerombudet mottagit ditt paket får du ett sms med löpnummer. Vid leverans av skrymmande paket, längre än 1,4 meter, exempelvis stavar eller skidor, kontaktas du av Schenker för överenskommelse om tidpunkt för leverans till angiven leveransadress. 

Om varorna du beställer finns i lager så är din order i regel på ditt utlämningsställe 2-3 vardagar efter beställningen. Vid vissa tillfällen, t.ex. vid kampanjer och rea, eller då vi måste beställa varan/varor i din beställning så tar det i regel mellan 5-8 vardagar, men det kan även ta längre tid. Skulle din order ta längre tid än 8 dagar, kontaktar vi dig och föreslår ett nytt leveransdatum. Du har då rätt att häva köpet. 

Presentkort adresserar vi direkt till dig och lägger på PostNords brevlåda.

Leveransalternativ ”Hämta i butik - Stockholm”: Väljer du detta leveranssätt aviseras du via e-post då din order finns att hämta på Kungsgatan 32 i Stockholm. I regel finns den att hämta 1-2 dagar efter beställningen. Kontakta oss för leverans till Uppsalabutiken.

Vid specifika önskemål gällande leveranser kontakta alltid oss, så ger vi dig besked om hur vi kan lösa leveransen. Vi nås på order@alewalds.se (ange ordernummer) eller på telefon 08-21 90 42

Leveranser utanför Sverige

Vi levererar för närvarande inte utanför Sverige.

Transportskada

Du som mottagare har skyldighet att kontrollera ditt paket/gods i samband med att du kvitterar det.

Skada på emballage ska noteras av ombud/chaufför i Schenkers system. Fota skadan innan du öppnar paketet (du behöver inte öppna paketet hos ombudet). Kontrollera innehållet noga då du sedan öppnar paketet.

Skada på det som är i paketet (dold skada) ska anmälas till oss omgående, senast 5 kalenderdagar efter mottagandet, på order@alewalds.se. Bifoga de bilder du tog på eventuellt skadat emballage och på det skadade godset.

Ej uthämtade paket

För alla outlösta paket förbehåller vi oss rätten att debitera kunden kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnad (f.n. 300 kr). Vi förbehåller oss även rätten att avbryta en order som inte hämtats ut i butiken senast 14 dagar efter avisering.

Bytesrätt och Öppet köp

Bytesrätt och Öppet köp är ett frivilligt åtagande från butiken. Hos Alewalds erbjuder vi Bytesrätt och Öppet köp i 30 dagar från att du hämtat ut din order under förutsättning att du hämtat ut ordern senast 10 dagar efter avisering. För underkläder, monterade skidor/rullskidor, kapade stavar, presentkort och specialbeställningar gäller ej Bytesrätt eller Öppet köp.
Köp som görs mellan 17/11-9/12 har öppet köp fram till 10 januari. Från 10 decemeber återgår öppet köp till att gälla i 30 dagar.
 
Byten

Om du vill byta färg eller storlek så lägger du en ny order med önskad vara. Ange ditt nya ordernummer i returformuläret så bjuder vi på returfrakten*. Returnera varan oanvänd, i originalförpackning och med samtliga pris- och informationslappar på samma sätt som vid returer nedan. Om den nya ordern är på mindre än 500 kr tillkommer vanlig frakt på den.

*Gäller ej skrymmande gods, se nedan ang. Returer.

Retur/Öppet köp

Vid retur av produkt kan du använda den medföljande returfraktsedeln. Väljer du att använda returfraktsedeln kostar det 50 kr (199 kr för skrymmande gods, kontakta oss för returfraktsedel). Detta regleras automatiskt mot det betalsätt du valt vid köpet.
 
Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav, och vi reserverar oss för att vi ej har möjlighet att hämta ut din retur om den skickas till annan adress (t.ex. ett postkontor/ombud) än angiven returadress. Produkten måste returneras oanvänd, i sin originalförpackning och med samtliga pris- och informationslappar. Returnera ej genom att fästa frimärken, fraktsedlar eller tejp direkt på produktens originalförpackning. Be att få kvitto på din retur hos ombudet.
 
Det går givetvis bra att göra returer utan kostnad i våra fysiska butiker.
 
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.

Om du använt Klarna-faktura rekommenderar vi att du går in i Klarnas app/Klarnas hemsida och registrerar ordern som returnerad. Fakturan pausas då tills vi mottagit din retur och kan justera fakturan. Observera att eventuell kostnad för returfrakt kommer att ligga kvar på fakturan som då blir uppdaterad och inte borttagen.

Ångerrätt

Du har rätt att ångra ditt köp utan att ange något skäl inom 14 dagar, för undantag se nedan. Ångerperioden räknas från det datum då du mottog den sista varan/varorna i din beställning. 

På det belopp som ska återbetalas har Alewalds rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning i den mån sådan värdeminskning beror på att du som kund har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. Vi rekommenderar att du returnerar varan oanvänd och med tillhörande etiketter och oskadd förpackning för att inte riskera värdeminskningsavdrag.

Du kan även använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram. Blanketten kan du ladda ner här: Ångerblankett
 
Blanketten, liksom varan, skickas sedan till följande adress:
 
Alewalds Sport 
Kungsgatan 32
111 35  Stockholm
 
Undantag från ångerrätten
 
Ångerrätten gäller ej varor som är specialtillverkade/monterade efter konsumentens önskemål eller på annat sätt har en tydlig personlig prägel, t.ex. monterade skidor/rullskidor eller kapade stavar.
 
Reklamation

Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera en felaktig vara i upp till tre år från köptillfället, dock inom skälig tid (högst två månader) från att ett fel upptäckts. Observera att produkter som reklameras måste vara rena. Kontakta oss omgående vid en reklamation för en snabbare hantering av ärendet och för att du ska få en returfraktsedel på vår bekostnad. Uppge ditt namn och ordernummer samt vilken vara det gäller. Ersättningsleverans sker helt utan kostnad för dig. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Vid eventuell reklamation kontakta oss på 08-21 90 00 eller reklamation@alewalds.se. 
Reklamationen skickas efter kontakt med oss till:

Alewalds Sport 
Kungsgatan 32
111 35  Stockholm
 
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). ARNs webbsida hittar du här. EU ODR hittar du här

Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23  Stockholm

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens eller European Commission Online Dispute Resolutions (EU ODR) beslut. 

Om cookies

På vissa delar av Alewalds webbplats används cookies för att ge användaren tillgång till extra funktioner, t.ex. de delar där du är inloggad. Om du inte accepterar användning av cookies kan du inte fullt ut utnyttja Alewalds hemsida.

Webbläsare kan ställas in så att du automatiskt nekar cookies eller informeras om att en webbsida innehåller cookies. På grund av den teknik som används på vissa delar av Alewalds webbplats fungerar dessa delar av webbplatsen inte utan cookies. 

Se vår Integritetspolicy här.

Sekretess

Se vår Integritetspolicy här. 

 
Betalningar

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Vilka betalsätt som erbjuds dig kan variera från butik till butik, men också beroende på vår kreditbedömning. De vanligaste betalningsmetoderna är dock faktura, delbetalning, kort, banköverföring eller annan direktbetalning. Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout.

Genom att ange eller efterfråga information i Klarna Checkout godkänner du våra användarvillkor och vår användning av dina personuppgifter enligt vad som framgår nedan.

Klarna Checkout Användarvillkor

Genom att använda Klarna Checkout godkänner du Klarna AB:s (556737-0431, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm), "Klarna", villkor såsom de framgår nedan, inklusive eventuella bilagor eller annat material vartill hänvisas ("Villkoren"). I och med att du anger eller efterfrågar information börjar du använda Klarna Checkout. Därigenom har du också godkänt vår behandling av dina personuppgifter, inklusive möjligheten för oss att överföra uppgifterna till tredje part eller för behandling utanför EU/EES-området. För att få använda Klarna Checkout måste du vara minst 15 år.

Klarna uppfyller kraven för PCI DSS och betalning sker via säker anslutning.

Identifiering, anpassning och riskbedömning

För att säkert kunna identifiera dig och förhindra obehörigt nyttjande eller missbruk av Klarna Checkout samt för att uppfylla kraven enligt god kreditgivningssed behöver Klarna säkerställa din identitet. Klarna inhämtar tilläggsinformation såsom personnummer, namn och adress samt, vid val av kreditalternativ, kreditinformation från olika leverantörer. Klarna behöver även använda den information som du kan ha lämnat vid tidigare köp, allmänt tillgänglig information på internet samt information om hur du tidigare har uppfyllt våra betalningsvillkor, för att göra en riskbedömning. Klarna Checkout anpassar automatiskt riskbedömningen, och därmed utformningen av tjänsten, för varje gång du använder tjänsten och du behöver inte ange mer information än nödvändigt. I vissa fall visas tidigare angiven och av Klarna godkänd adress till dig så snart du uppgivit din e-postadress och ditt postnummer. Den godkända adressen får endast användas i syfte att förifylla adressuppgifterna i direkt samband med ett köp. Du kan enkelt undvika att den godkända adressen förifylls genom att välja att tillämpa en PIN-kod. Genom att slutföra köpet bekräftar du din identitet och korrekt leveransadress.

Betalning, avgifter

Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; fn 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.

För de flesta betalsätt, när du slutför ett köp via Klarna Checkout, träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bla garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har. Du kan dock erbjudas andra betalningssätt i Klarna Checkout (såsom exempelvis Swish), där Klarna inte övertar fordringen från butiken, utan din betalning av skulden regleras i stället direkt till säljaren. Ditt köp kommer dock även i dessa fall att omfattas av Klarnas köparskydd.

Användning, PIN-kod

Klarna är innehavare av samtliga rättigheter till Klarna Checkout. Som användare får du bara använda tjänsten på avsett sätt för att genomföra köp, tills vidare och i enlighet med gällande Villkor. Klarna Checkout erbjuder möjligheten att välja en personlig kod, sk PIN-kod. Denna PIN-kod är ett valfritt alternativ för dig som önskar ett extra skydd när du ehandlar. Tänk på att inte välja en kod som har något samband med ditt eget personnummer, telefonnummer eller liknande, att inte avslöja koden för någon eller att anteckna koden på ett sådant sätt att utomstående kan anta att det avser en PIN-kod.

Försäkran

Du försäkrar att de uppgifter du uppger är korrekta och dina, samt att du får ingå avtal obehindrat och utan målsmans, förvaltares eller annan persons godkännande.

Om du använder tjänsten för en juridisk persons räkning, garanterar du även att du har behörighet att ingå detta avtal och härmed accepterar Villkoren i dess helhet för den juridiska personens räkning. Genom att uppge personuppgifter om andra personer bekräftar du även att du har medgivande att uppge dessa uppgifter och att uppgifterna får användas för de ändamål och på de sätt som beskrivs i dessa Villkor.

Missbruk

Användning av uppgifter som inte är dina eller som du av annan anledning inte har rätt att använda, samt användning av Klarna Checkout i övrigt på sätt som inte är avsett, kommer att bedömas av Klarna som missbruk. All information relaterad till missbruk eller misstänkt missbruk av Klarna Checkout, exempelvis genom angivande av felaktiga eller vilseledande uppgifter, sparas och används för framtida riskbedömningar och för att skydda inblandade parter. Användaren kan komma att spärras från vidare möjlighet att använda Klarna Checkout. Din efterlevnad av Villkoren och enskilda betalningsvillkor för Klarnas tjänster påverkar också riskbedömningen vid användning av Klarna Checkout och därmed din möjlighet att använda dig av alla betalningsalternativen.

Personuppgifter

Klarna och dess samarbetspartners behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig en förenklad betalning via Klarna Checkout och för att kunna förenkla betalningsprocessen ytterligare nästa gång du använder Klarnas tjänster. Klarna behandlar personuppgifterna i syfte att säkerställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänst, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för våra särskilt utvalda partners samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig. Följande är exempel på personuppgifter som Klarna behandlar:

  1. Kontaktinformation - namn, address, e-postaddress, telefonnummer m m
  2. Personnummer
  3. Betalningsinformation - kortnummer, fakturainformation m m
  4. Finansiell information - t ex information om inkomst och eventuella betalningsanmärkningar (används i de fall det tas en kreditupplysning)
  5. Artikelinformation – uppgifter avseende de köp du gör
  6. Historisk information – uppgift om tidigare köp, hur du tidigare har efterlevt betalningsvillkoren, eventuella avslag m.m.
  7. Information om din dator/enhet - IP-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar m m
  8. Allmänt tillgänglig information på internet

Personnummer används för identifiering och som kundnummer i kundhanteringssyfte i Klarnas system. Om du tidigare har använt Klarna kan det finnas sparade uppgifter om dig för exempelvis kundhantering, dokumentationskrav eller liknande godkända ändamål. Klarna kommer att använda eventuell sådan information för att säkerställa din identitet och förenkla din användning av Klarna Checkout. Klarna kan även komma att använda elektronisk kommunikation (kommunikation via t ex SMS och e-post) i kontakterna med dig. Klarna kan komma att lämna ut uppgifter till andra företag inom Klarnas företagsgrupp, som också kan använda informationen på de sätt och för de ändamål som beskrivs här. För administrativa ändamål kan uppgifter även komma att lämnas ut till den ehandlare där du gjort ditt inköp samt till våra särskilt utvalda partners för kundanalys och marknadsföring. Vidare kan uppgifter komma att lämnas ut i samband med överlåtelse av fordran till inkassoföretag eller motsvarande. Uppgifterna kan även komma att överföras för behandling utanför EU/EES- området till en stat som inte har samma nivå på skyddet för personuppgifter. Klarna värnar om skyddet för personuppgifter och kommer att införa lämpliga skyddsåtgärder för att skydda uppgifterna. Du har rätt att en gång per år skriftligt begära att få tillgång till de uppgifter som rör dig. Du har också rätt att korrigera felaktiga uppgifter samt att välja bort att ta emot ytterligare marknadskommunikation. Klarna är personuppgiftsansvarigt för behandlingen av dina personuppgifter.

Se även Klarnas Privacy Statement för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling. Ytterligare information kan också erhållas genom att kontakta Klarna på dataskydd@klarna.se

Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av dina personuppgifter på sätt som har beskrivits här, inklusive eventuell överföring till annat företag eller till stat utanför EU/EES-området samt möjligheten att använda elektronisk kommunikation vid t ex marknadsföring.

Cookies

Klarna använder cookies. En cookie är en liten textfil som skickas från Klarnas webbserver och som sparas av din webbläsare för att ge dig tillgång till olika funktioner. Klarna använder cookies bl a i syfte att anpassa Klarna Checkout efter dig och för interna analyser av hur vår webbplats används. Cookies kan inte skada din dator. Se vidare Klarnas Klarna Privacy Statement för närmare information om hur Klarna använder cookies.

Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av cookies.

Ändringar, tillägg och övriga Tjänster

Klarna ändrar och förbättrar hela tiden tjänsterna och förbehåller sig rätten att ändra Villkoren för den vidare användningen av Klarna Checkout. Läs därför alltid igenom Villkoren inför varje nytt köp. För övriga tjänster som Klarna tillhandahåller gäller Klarnas vid var tid gällande villkor och prislista för sådana tjänster. Villkor och prislista finns tillgängliga på www.klarna.se. Om det visar sig att ett visst vilkor inte är verkställbart skall detta inte påverka några andra villkor.

Länkar till eller från andra webbplatser

Klarna godkänner eller kontrollerar inte någon tredje mans webbplats eller applikation och vi ansvarar inte och är inte skyldiga på något sätt för deras innehåll. Till den delen du använder sådan webbplats eller applikation från tredje part tillämpas villkoren för den platsen/applikationen.

Ansvarsbegränsning, tillämplig lag och tvister

Utöver vad som följer av Villkoren eller tvingande konsumenträttslig lagstiftning ansvarar Klarna inte i något fall för skada som direkt eller indirekt orsakats av användningen av Klarna Checkout. Klarna ansvarar inte heller för skada som uppkommit om kunden inte följt bestämmelserna om PIN-kod. Svensk rätt tillämpas och eventuella tvister ska hanteras av allmän domstol.

Uppsägning

Rätten för dig att använda Klarna Checkout kvarstår tills dess att någon av parterna säger upp den. Sådan uppsägning har omedelbar effekt men påverkar inte villkor och skyldigheter för genomförda köp (obetalda fakturor, avgifter m m) eller rätten att behandla personuppgifter på det sätt som framgår ovan.