Köpvillkor

Köp- och leveransvillkor

Här nedan hittar du information om de rättigheter och skyldigheter du som konsument berörs av när du handlar i vår e-handel.

Säljande företag är:

Alewalds Sport AB
Org.nr 556066-2305, VATnummer SE 556066230501

Adress: Kungsgatan 32
             111 35  Stockholm
E-post: info@alewalds.se
Telefon: 08-21 90 00

Alewalds säljer till privatpersoner och företag där i det senare fallet, syftet är att företagets anställda ska nyttja produkterna. Alewalds säljer inte till företag för vidareförsäljning. Vid misstanke om vidareförsäljning förbehåller sig Alewalds rätten att neka köp/makulera order.

Priser

Priserna inkluderar mervärdesskatt (f.n. 25 % på allt förutom 12 % på kost och mat samt 6 % på böcker och kartor). Vi reserverar oss för eventuella prisfel. Varken prissänkningar eller prishöjningar som presenteras i vår webbshop påverkar order som redan lämnat vårt lager.

Lagersaldo

Vi reserverar oss för eventuella fel i lagersaldot och slutförsäljning.

Lagersaldot i webbutiken är kopplat till Alewalds fysiska butiker. Differenser i lagersaldot kan uppstå på grund av t.ex. stöld, fördröjning i uppdatering mellan fysisk butik och webbutik eller fel på varan.

Förutsatt att lagersaldot stämmer, så finns varor till ordinarie pris på Kungsgatan 32, Stockholm.

Kunduppgifter

Det är kundens (köparens) ansvar att den adress som har uppgivits vid beställningen är korrekt. För sms-avisering av leveransen behövs även ett korrekt mobiltelefonnummer. För beställare under 18 år krävs målsmans godkännande.

Vid köp i vår webbshop blir du automatiskt medlem i vår stamkundsklubb. Du kan läsa mer om våra medlemsvillkor här. För att avregistrera dig vänligen mejla till info@alewalds.se

Fraktkostnad

Vid ordervärde på 500 kr eller mer, så bjuder vi på fraktavgiften. Vid ordervärde på mindre än 500 kr tillkommer 50 kr i fraktkostnad.

Observera att detta ej gäller paket som Schenker definierar som ”skrymmande”, exempelvis skidor och stavar. Skrymmande frakt kostar 199 kr oavsett ordervärde.

Om du kontaktat oss för att få hemleverans istället för leverans till ombud kostar även det 199 kr.

Leveransalternativ "Hämta i butik - Stockholm" är givetvis alltid gratis.  

Leveranser

De flesta av våra leveranser sker med Schenker som paket. Det innebär att paketet ankommer till Schenkers serviceställe, t.ex. en närliggande affär eller bensinstation på din hemort. Så snart Schenkerombudet mottagit ditt paket får du ett sms med löpnummer. Vid leverans av skrymmande paket, längre än 1,4 meter, exempelvis stavar eller skidor, kontaktas du av Schenker för överenskommelse om tidpunkt för leverans till angiven leveransadress. 

Om varorna du beställer finns i lager så är din order i regel på ditt utlämningsställe 2-3 vardagar efter beställningen. Vid vissa tillfällen, t.ex. vid kampanjer och rea, eller då vi måste beställa varan/varor i din beställning så tar det i regel mellan 5-8 vardagar, men det kan även ta längre tid. Skulle din order ta längre tid än 8 dagar, kontaktar vi dig och föreslår ett nytt leveransdatum. Du har då rätt att häva köpet. 

Presentkort adresserar vi direkt till dig och lägger på PostNords brevlåda.

Leveransalternativ ”Hämta i butik - Stockholm”: Väljer du detta leveranssätt aviseras du via e-post då din order finns att hämta på Kungsgatan 32 i Stockholm. I regel finns den att hämta 1-2 dagar efter beställningen. Kontakta oss för leverans till Uppsalabutiken.

Vid specifika önskemål gällande leveranser kontakta alltid oss, så ger vi dig besked om hur vi kan lösa leveransen. Vi nås på order@alewalds.se (ange ordernummer) eller på telefon 08-21 90 42

Leveranser utanför Sverige

Vi levererar för närvarande inte utanför Sverige.

Transportskada

Du som mottagare har skyldighet att kontrollera ditt paket/gods i samband med att du kvitterar det.

Skada på emballage ska noteras av ombud/chaufför i Schenkers system. Fota skadan innan du öppnar paketet (du behöver inte öppna paketet hos ombudet). Kontrollera innehållet noga då du sedan öppnar paketet.

Skada på det som är i paketet (dold skada) ska anmälas till oss omgående, senast 5 kalenderdagar efter mottagandet, på order@alewalds.se. Bifoga de bilder du tog på eventuellt skadat emballage och på det skadade godset.

Ej uthämtade paket

För alla outlösta paket förbehåller vi oss rätten att debitera kunden kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnad (f.n. 300 kr). Vi förbehåller oss även rätten att avbryta en order som inte hämtats ut i butiken senast 14 dagar efter avisering.

Bytesrätt och Öppet köp

Bytesrätt och Öppet köp är ett frivilligt åtagande från butiken. Hos Alewalds erbjuder vi Bytesrätt och Öppet köp i 30 dagar från att du hämtat ut din order under förutsättning att du hämtat ut ordern senast 10 dagar efter avisering. För underkläder, monterade skidor/rullskidor, kapade stavar, presentkort och specialbeställningar gäller ej Bytesrätt eller Öppet köp.
Köp som görs mellan 17/11-9/12 har öppet köp fram till 10 januari. Från 10 decemeber återgår öppet köp till att gälla i 30 dagar.

Byten

Om du vill byta färg eller storlek så lägger du en ny order med önskad vara. Ange ditt nya ordernummer i returformuläret så bjuder vi på returfrakten*. Returnera varan oanvänd, i originalförpackning och med samtliga pris- och informationslappar på samma sätt som vid returer nedan. Om den nya ordern är på mindre än 500 kr tillkommer vanlig frakt på den.

*Gäller ej skrymmande gods, se nedan ang. Returer.

Retur/Öppet köp

Vid retur av produkt kan du använda den medföljande returfraktsedeln. Väljer du att använda returfraktsedeln kostar det 50 kr (199 kr för skrymmande gods, kontakta oss för returfraktsedel). Detta regleras automatiskt mot det betalsätt du valt vid köpet.
 
Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav, och vi reserverar oss för att vi ej har möjlighet att hämta ut din retur om den skickas till annan adress (t.ex. ett postkontor/ombud) än angiven returadress. Produkten måste returneras oanvänd, i sin originalförpackning och med samtliga pris- och informationslappar. Returnera ej genom att fästa frimärken, fraktsedlar eller tejp direkt på produktens originalförpackning. Be att få kvitto på din retur hos ombudet.
 
Det går givetvis bra att göra returer utan kostnad i våra fysiska butiker.
 

Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.

Ångerrätt

Du har rätt att ångra ditt köp utan att ange något skäl inom 14 dagar, för undantag se nedan. Ångerperioden räknas från det datum då du mottog den sista varan/varorna i din beställning. 

På det belopp som ska återbetalas har Alewalds rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning i den mån sådan värdeminskning beror på att du som kund har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. Vi rekommenderar att du returnerar varan oanvänd och med tillhörande etiketter och oskadd förpackning för att inte riskera värdeminskningsavdrag.

Du kan även använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram. Blanketten kan du ladda ner här: Ångerblankett
 
Blanketten, liksom varan, skickas sedan till följande adress:
 
Alewalds Sport 
Kungsgatan 32
111 35  Stockholm
 
Undantag från ångerrätten
 
Ångerrätten gäller ej varor som är specialtillverkade/monterade efter konsumentens önskemål eller på annat sätt har en tydlig personlig prägel, t.ex. monterade skidor/rullskidor eller kapade stavar.
 

Reklamation

Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera en felaktig vara i upp till tre år från köptillfället, dock inom skälig tid (högst två månader) från att ett fel upptäckts. Observera att produkter som reklameras måste vara rena. Kontakta oss omgående vid en reklamation för en snabbare hantering av ärendet och för att du ska få en returfraktsedel på vår bekostnad. Uppge ditt namn och ordernummer samt vilken vara det gäller. Ersättningsleverans sker helt utan kostnad för dig. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Vid eventuell reklamation kontakta oss på 08-21 90 00 eller reklamation@alewalds.se. 
Reklamationen skickas efter kontakt med oss till:

Alewalds Sport 
Kungsgatan 32
111 35  Stockholm
 
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). ARNs webbsida hittar du här. EU ODR hittar du här

Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23  Stockholm

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens eller European Commission Online Dispute Resolutions (EU ODR) beslut. 

Om cookies

På vissa delar av Alewalds webbplats används cookies för att ge användaren tillgång till extra funktioner, t.ex. de delar där du är inloggad. Om du inte accepterar användning av cookies kan du inte fullt ut utnyttja Alewalds hemsida.

Webbläsare kan ställas in så att du automatiskt nekar cookies eller informeras om att en webbsida innehåller cookies. På grund av den teknik som används på vissa delar av Alewalds webbplats fungerar dessa delar av webbplatsen inte utan cookies. 

Se vår Integritetspolicy här.

Sekretess

Se vår Integritetspolicy här. 

Betalningar

Alewalds använder sig av Avardas Checkout för alla betalningar. Avardas köpvillkor godkänner du i kassan när betalningar erläggs.

Du kan betala ditt köp på Alewalds enligt nedan angivna betalsätt.

SWISH

Vi erbjuder Swish-betalning via Avarda. Är du ansluten till Swish så har du möjlighet att genomföra betalningar som dras direkt från ditt bankkonto. Öppna Swish-appen på din mobila enhet och godkänn betalningen via ditt mobila Bank-ID för att slutföra köpet.

KORTBETALNING

Alewalds erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Avarda. Vid betalning med kort skickas du som kund vidare till en säker sida där du tryggt kan fylla i dina kortuppgifter och genomföra betalningen. Alewalds hanterar aldrig dina kortuppgifter. Du som kund kan endast handla med kort utställda inom Europa. Vid kortbetalning dras pengarna på ditt kort direkt när du genomför ditt köp. Om du inväntar en återbetalning kan det dröja 2–5 bankdagar innan återbetalning sker till ditt betalkort efter att ärendet är färdigbehandlat hos Alewalds. Detta för att samtliga parter inklusive bank skall kunna utföra transaktionen.

FAKTURA

När du väljer att betala med faktura får du produkterna innan betalning. Du kan också välja att dela upp ditt köp efter att du fått fakturan. Då du väljer att dela upp ditt köp, bör du betala det minst det beloppet som anges på fakturan före förfallodagen. Om betalningen inte inkommit i rätt tid, påförs en påminnelseavgift f.n. 60 kr. Vid betalning via faktura görs sedvanlig kreditkontroll varvid kredit-upplysning kan komma att inhämtas. En kopia på kreditupplysningen skickas per post och/eller digitalt i Kivra. Kreditgivaren är Avarda. Kampanjvillkor, som kreditens uppläggningsavgift, räntefri och avgiftsfri betalningstid eller annat särskilt kampanjvillkor tillämpas när Kredittagaren vid köptillfället valt att betala enligt kampanjvillkoren. Kampanjvillkoren gäller endast för det aktuella köpet. Mer de-taljerade kampanjvillkor presenteras vid köptillfället.

KONTO

Du kan också dela upp ditt köp över en längre tid, upp till 36 månader. Alla dina köp inom perioden samlas på ett kontobesked som skickas runt den 7e varje månad per mail. Kontohavaren äger rätt att helt eller delvis lösa krediten i förtid utan extra kostnader. Vid betalning via faktura görs sedvanlig kreditkontroll varvid kreditupplysning kan komma att inhämtas. En kopia på kreditupplysningen skickas per post och/eller digitalt i Kivra. Kreditgivaren är Avarda. Kontohavaren ansvarar för betalning av gjorda inköp och för debiterade räntor på kontot, samt avgifter och övriga kostnader. Vid utnyttjande av krediten förbinder sig kontohavaren att erlägga minst det lägsta belopp som aviseras månadsvis. Om betalningen inte inkommit i rätt tid, påförs en påminnelseavgift f.n. 60 kr. Kampanjvillkor, som kreditens uppläggningsavgift, räntefri och avgiftsfri betalningstid eller annat särskilt kampanjvillkor, tillämpas när Kredittagaren vid köptillfället valt att betala enligt kampanjvillkoren. Kampanjvillkoren gäller endast för det aktuella köpet. Mer detaljerade kampanjvillkor presenteras vid köptillfället. För fullständiga villkor klicka här.